Guide til køb af Longboards

Vil du gerne forstår hvad det betyder når en longboarder er totalt stoked over, at hans slides er "buttery" eller "icy"? Er du i tvivl om hvad termerne indenfor longboarding betyder, så læs med i denne artikel! Vi vil alle gerne undgå at virke som rookie noobs. Hvis du læser og forstår alt der står i denne artikel, vil du være klogere end 99% af alle longboardere. Du kan også nøjes med blot at søge lidt i artiklen, og blot finde en forklaring på de ord du ikke helt forstår.

Longboarding er indenfor de seneste år blevet meget populært. Både drenge og piger kan køre på longboard, og børn såvel som voksne kan finde mange sjove timer med disse store skateboards. Alt efter hvilken type skater du vil være, skal du vælge det rette setup til netop dig. Herunder vil vi forsøge at give dig et større indblik i longboard-verdenen. Tag et kig på alle vores komplette longboard som kan købes her i webshoppen eller i vores butik.

 

Hvordan kommer jeg igang med longboarding?

Det nemmeste er at købe et komplet longboard. Et komplet longboard er et færdigsamlet longboard, der er klar til at blive kørt på, så snart det er pakket ud. Du kan også købe delene (komponenterne) seperat, hver for sig - fx kan du købe longboard deck only, og selv sætte hjul og trucks på. Du skal også huske beskyttelsesudstyr. Som minimum skal du have en hjelm, men vi anbefaler også knæbestyttere og håndledsbeskyttere.

Vi har alle et dominerende ben. De fleste af os er højrebenet, og fortrækker derfor at styre med dette ben. Indefor longboarding og skateboarding benævnes det "Regular Footed", hvis din foretrukne stilling på boardet, er med venstre fod fremad. Modsat kaldes det "Goofy Footed", hvis du fortrækker at have højre ben fremad. Hvis du ikke skater med dit fortrukne ben fremad, kaldes det switch.
 
 

1.1 Riding styles

Der findes forskellige longboard decipliner - vi kalder også disse for forskellige riding styles. En forudsætning for at forstå nedenstående, er at du er bekendt med nogle nøglebegreber indenfor skateboarding og longboarding. Her vil vi kort forklare et par af de vigtige, som du altså bør kende til:

Pushing er de bevægelser du gør med benet, for at skubbe boardet fremad.

Pumpning er kontinuerlige små sving der hurtigt repeteres og giver fremdrift, så du ikke behøves at skubbe (pushe).

Sliding er en manøvre der udføres ved at dreje boardet kraftigt nok til, at hjulene mister grebet, og du glider kontrolleret sidelæns. for at kunne udøve dette, kræver det at du har en del fart på. Sliding er grundlaget for freeridekørsel.

Nu kommer vi til oversigten over riding styles. Som nævnt ovenfor, er det vigtigt, at du har gjort det klar for dig selv, hvilken ridingstyle du gerne vil arbjede med, før du køber dit longboard.

Carving: longboards bruges til at lave store eller skarpe sving, på samme måde som snowboards og tildels surfboards. Når du laver store sving påvej ned af bakken, kan du holde hastigheden nede - ligesom når du holder kant på snowboards.
Cruising på et longboard, er hvad det lyder til - rolig og stilet kørsel gennem byen. Cruising Longboards bruges generelt til lidt af hvert, og er godt til transport og hygge.
Downhill longbarding er en diciplin hvor skateren i meget høj hastighed kører ned ad bakker og gennemfører en række sving. Der konkurreres ofte i denne diciplin, og den der først kommer over målstregen kan ikke blot kalde sig den sørste vågehals men også vinderen af løbet.
Man kan ikke snakke om downhill longboarding, uden at nævne drifting. Drifting er nemlig en kontrolleret sliding manøvre som skaterer benytter, når han skal sænke hastigheden inden han skal køre gennem et sving.
Freeride longboarding kan opfattes som en serie af tricks. Hver tricks er et teknisk slides, og skateren udfører ofte flere pirouette efter hinanden, med longboardet under sine fødder.
Freestyle longboarding er diciplinen der minder om traditionel skateboarding. Der fortages de normale tricks, som almindeligvis indledes af at boardet 'poppes' frit fra underlaget, og derefter udvøres selve tricket med spins og lign. Manual er et lidt anderledes og mere simplet trick, hvor føden placeres på den bagerste kicktal, så skateren kan "køre på baghjul". Hvis du i stedet placerer foden på den forreste kicktail og "kører på forhjul" benævnes dette nose-mauel.
Long Distance Push (LDP) er den diciplin, hvor skateren kører lange ture. Disse longboards er specielt designet til at give komfort når du pusher i længere tid. Et nøglepunkte for alle disse LDP-boarddesigns er en lille afstand fra platformen til underlag.
Pack-skating er skating i en større gruppe. Det minder om "feltet" i cykling, hvor rytterne kan holde høje hastigheder. Det er sjovt, så længe du har tillid til skaterne som er omkring dig.
Slalom er kørsel mellem flere kegler. Skateren skal gennemføre en række af mindre sving for at gennemføre banen. Oftest er disse longboards relativt korte.


 

2. Kort 'break down' af delene på et komplet longboard

Ud over selve decket består et komplet longboard af de tre hovedkomponenter - hjul, trucks, og kuglelejer. Vores komplette longboard kommer standard med komponenter som er nøje udvalgt til at give boardet specifikke egenskaber, som matcher den longboarddisciplin boardet er tiltænkt.
 

2.1 Longboard dele / DECK

Et longboard deck er lavet af træ. Antallet af Ply / Plies angiver hvor mange lag af ahorn-, bambus- og/eller glasfiber-finér (ark) boardet er består af. Den lim som holder finérerne sammen omtales lamineringen. Longboardets platform er området på decket, hvor man kan placere sine fødder.
Betydningen af længden på et deck er ofte overvurderet. Det er egentlig afstanden mellem hjulene - akselafstanden (wheelbase) - der har betydning for boardets evne til at dreje og ikke den totale længde af boardet. Vi har alligevel forsøgt at lavet en simpel tabel som kan fungere som retningslinjer for længden af dit longboard:
under 70 cm (- 20″) Transport, Cruising
70 – 95 cm (28″ – 38″) Carving, Freestyle
95 – 107 cm (38″ – 42″) Freeride, Carving, Downhill, Sliding
107 – (42″ -) Cruising, Downhill, Sliding

Flex er din bedste ven ved lave hastigheder, men jo hurtigere du kører desto større er risikoen for at flex bliver skylden til din død! Ved lavere hastigheder, kan man nemlig drave fordel af at flex øger komforten og giver et lille boost til din legesyge side - det er nemlig skide skægt at køre på et flexy board :D Men fordi fleksibilitet i decket sænker boardets stabilitet, kan det være farligt ved højere hastigheder. Vi vil jo alle gerne undgå Speed wobbles!

 

2.2 Longboard dele / DECK FORM

Et board med en retningsbestemt form er asymmetrisk og benævnes 'directional'. Disse bruges ofte til høj hastighed ridning og racing, hvor der ikke be behov for at køre switch eller "baglæns". Et symmetrisk board er formet ens i begge ender og benævnes oftest som 'twintip' lonboards. Det giver mulighed for at køre i begge retninger og derfor godt til skatere som prøver kræfter med switch ridestyle! Kicktails er de opadvendte ender foran (nose) og/eller bagved (tail) på et board. Med ticktails kan du poppe boardet og lave freestyle tricks. Du kan også lave manuels eller andre tricks. Kicktails giver mange muligheder!

Udskæringer (cutouts): Ses på twintip boards, hvor decket er formet således at hjulene ikke rammer decket når det drejes skarpt. Cutouts gør at du på dit setup kan have store hjul og en lav platform uden at få "wheelbite".
Wheel-wells: Et lille område på undersiden af decket, hvor materiale er skåret væk, således at der lige over hjulene er plads til at trucken og hjulene kan dreje, uden wheelbite. Wheel-wells er primitivt sagt, bare delvise 'huller' som er slebet i decket.
Gas-Pedals: Områder langs deckets kanter, hvor materiale er slebet væk og dermed giver en mere vinkelet kant. Det hjælper til at holde pres på kanten med foden. Gas-pedals hjælper dit greb i boardet, når du vil indlede et slide.

Hvis du ser longboardet fra siden, kan du se profilen.

Camber: Denne profil er eksklusiv for flexy boards. Decket buer lidt opad (omvendt "U-form"). Det modvirker bl.a. at fleksible boards kan flexe helt ud (trykkes helt ned til jorden) - også kaldet bottoming out.

Rocker: Decket buer lidt ned på midten("U-form") når du ser boardet fra siden. Det giver en mere ergonomisk korrekt stilling, og bedre retningsfornemmelse. Godt til freeride!

Drop Down Platform: Et topmounted board, hvor platformen er lavere end truckmonteringen. Tyngdepunktet sænkes og giver mere stabilitet og komfort til pushing.

Wedged: I dette tilfælde er decket er også sænket på midten (på samme måde som dropped decks), men trucks er monteret på deckets buede næse og hale. Dette giver rigtig god respons og ideelt til cruising og specielt Carving (måske også lidt Freeride).


Konkav er den U-formet bøjning af boardet som går fra side til side, og kan ses når man kigger fra enden ned langs boardets platform. Konkav holder dine fødder på plads når du skater, og er med til at give dig en fornemmelse af placering på boardet. Get ready to get locked in!
W-Konkav: Dette er en speciel form for konkav, hvor der er en ekstra højderyg centralt ned lags boardet platform. Den danner en W-formet bøjning som kan ses fra side til side. Denne form for konkav bruges til downhill og freeride hvor boardfeeling er vigtig.
3D Konkav: En ændring af boardets naturlige konkav, som er placeret over wheel-wells. Dette giver materiale som du kan presse din fod imod, så du har bedre kontrol i slides. Godt til downhill og freeride.


 

3. Lonboardets samlende komponent "TRUCKEN"

Trucks er betegnelsen for det komponent som samler hjulene og decket, og ligeledes gør det muligt at dreje på longboardet. Herunder beskriver vi hvordan de forskellige dele af selve trucken betegnes.
 

3.1 Longboard dele / TRUCKS

Her vil vi rimelig kort forklare trukkens anatomi. Den har nemlig en sjov form, og hver lille del har et specielt navn. Se også billedet med pile og benævnelser. Base-plate: Den del af trucken som monteres direkte til decket. Det er den brik, som har huller der passer til hullerne på decket.
Hanger: hangeren holder truckens aksel og monteres i truckens base-plate.
Aksel: Akslen løber igennem truckens hanger og er den del hjulene er monteret på.
Kingpin: Det er den møtrik som rager ud fra base-platen og går op igennem hangeren. Det er faktisk truckens drejningspunkt, og derfor en central del af trucken.
Bushing seat: Dette er den udhulning i "truck-hangeren" hvor bushingerne går imod.
Pivot Cup: Den lille kop som sidder i baseplateen og hvor hangeren passer i, så den kan bevæge sig frit.
Speed ​​Rings: Små afstandskiver, som gør at du kan stramme dine hjul til trucken uden at beskaddige dine hjul.

Konventionel (traditionel): Dette er den truck som er standard på skateboards. Den kan sagtens bruges på longboards også, men giver ikke samme komfort.
Reverse Kingpin: Dette er standard trucken indenfor longboarding. Kingpin-møtrikken er mere vinklet (se billedet) og peger væk fra boardet centrum. Venderadien øges, men det er et kompromi man gerne vil tage for at øget stabiliten.
truck vinkel (degree): Vinklen på din kingpin har stor betydning for boardets køreegenskaber. Vinklen mellem kingpin møtrik og baseplate. Stor vinkel = lille venderadius. Lille vinkel = stor venderadius og dermed stor stabilitet

Løse Trucks: Løse trucks bruges til at beskrive trucks der enten dårligt indstillet eller indstillet til at dreje maksimalt.
Stramme Trucks: Stramme trucks kan findes på nogle trucks af dårlig kvalitet, men beskriver i den seriøse longboard verden, en truck som er indstillet til at dreje minimalt og være så stabil som mulig.
"Rake": Dette udtryk bruges til at beskrive truckens hanger. Mere præcist bruges det til at beskrive hangerens symetri. Nogle hangers kan nemlig vendes og dermed give en anden truck vinkel.
Fjedre: Nogle trucks er med fjedre. Det er typisk specille trucks som er beregnet til at give en surffeeling eller andet. Der er sikker nogle der har fundet på flere måder at bruge dem på, efter jeg har skrevet dette indlæg.

Vi har et stort udvalg af longboard skateboard trucks som henvender sig til alt fra cruising, freestyle til downhill. 

3.2 Longboard dele / TRUCK MONTERING

Topmount Longboards er monteret med trucks ligesom et traditionelt skateboard. Truckens baseplate er altså monteret på undersiden af decket, og harwaren fra toppen. Denne truckmontering giver den højeste grad af greb og bruges derfor til downhill.
Drop-Thru Longboards er en type af decks med en udskæring hvor igennem truckens baseplate kan noteres fra toppen og hannger fra bunden. Atlså er truck "faldet igennem decket". Dette sænker boardets tyngdepunkt og giver mulighed for mere stabilitet.
Dobbelt-Drop Longboards er kombinationen af både dropped platform og drop-thru trucks. Dobbelt drops er meget lav, og anvendes ofte i Long Distance Push.

3.3 Longboard dele / TRUCK BUSHINGS

Alle rigtige bushings er lavet af urethane. Hårdhed af dette materiale måles på durameter skalaen. Materialet kan formes på mange måder, og bliver derfor brugt til både hjul og bushings. Bushings form kan ændre truckens evne til at bevæge sig. Her giver jeg en kort oversigt over termanologien for bushings, og hvad de er gode til.
Den traditionelle bushingopsætning, består af en kort kegle-bushing (cone bushing) der sidder på oversiden af truckens hanger og en højere tønde-bushing (barrel bushing) der sidder på undersiden af truckens hanger.

Barrels bushings: tøndeformet bushings begræner bevægelserne i truckens bushing seat. Det øger stabiliteten og bruges til downhill.
Stepped-Barrel: er endnu bedre til downhill. De kan kendes, ved at det ligner at bushingen er trådt på, således at der er mere materiale på midten end i toppen og bunden. Denne bushing kan falde ned og udfylde selve bushing seated endnu bedre, og dermed yderligere sænke bevægelserne i trucken.

Cones: Kegleformede bushings, der ikke begrænser bevægelserne i dine trucks. De er fantastisk til carving og cruising setups.
Skateboard truck bushings


 

4. Longboardet skal kunne rulle! HJUL og KUGLELEJER

Alle longboard hjul er idag lavet af urethan. Helt billige longboards kan måske have hjul der er lavet af PVC. Hårdheden af det det kemiske stof urethan beregnes på durameter skalaen. Der er tre skalaer, der primært anvendes A, B og D (B og D skalaer anvendes generelt kun i meget hårdt skateboarding hjul). Næsten alle longboard hjul vil blive vurderet A skalaen, og de mest almindelige durometre spænder fra 78a til 84a.
 

4.1 Longboard dele / HJULETS KONTAKTFLADE

Kontakt fladen på et longboardhjul er den del af hjulet, der konstant er i kontakt med asfalten. Område er ofte associeret med bredden på ​​hjulet, men kan i virkeligheden ikke sættes lige med den opgivet bredde på hjulet. Kontaktfladen kan være stone-Grounded, hvilket betyder at overfladen er slidt en smule allerede fra producenten. Producenten gør dette for at gøre hjulet bedre til at slide allerede fra første dag.

Coning: Når du slider meget på et longboard, bliver hjulene slidt mere på indersiden end ydersiden. På denne måde kan hjulene slides, så de bliver kegleformet, og denne form for slid på hjulene betegnes coning.
Flat-spots: der kan forekomme flade områder på dine hjul når du sider og er glad for at dreje boardet helt på tværs af kørselsretningen. Når du slider og boardet passerer 90 grader, stopper hjulet med at rotere og bliver derfor slidt på et sted. Ingen kan lide flat-spots!!

Longboard dele / HJULETS KANT

Hjulets kan kan være formet på forskellige måder. Kanten kaldes også for hjulet læbe eller "lip". Herunder forklarer vi hvad forskellige kanter gør godt for:

Hard lip (squared eadge): dette betegner hjul med en hård og kantet eadge. Disse hjul her maksimal greb, og ideel til downhill eller høj hastighed ridning.

Rounded lip: Simpelt nok, betegnelsen for en kant som er afrundet. Dette kan gøres for at sænke grebet, og dermed gøre det lettere at slide. Saådanne hjul er ideelle til freeridekørsel og sliding.

Bevel: Minder meget om det afrundet hjul, og har ligeledes til formål at gøre det lettere for hjulene at slide. Dog afviger det, ved at kanten ikke er afrundet, men direkte skåret af, så hjulet mens det bliver nedslidt vil holde en hvis kant.

4.3 Longboard dele / HJULETS KERNEPLACERING

Det område af hjulet der holder lejerne benævnes hjulets kerne eller hub. Hjulets egenskaber afhænger meget af kernens placering. Herunder vil vi forklare betydningen af de forskellige kerneplaceringer:

Center-Set: En center-set kerne er placeret direkte i centrum af et hjulet. Det betyder at der er lige meget materiale i kontakt med underlaget, på begge sider af kernen. Denne type udøver den største mængde greb.

Side-Set: Kernen i et side-set hjul vil være sat helt ud til kanten af hjulet. Det giver meget lidt greb, fordi der er en meget lille del af hjulet der er i kontakt med underlaget, når du drejer. Når du er nygebynder indenfor sliding, kan disse hjul hjælpe dig.

Off-Set: En off-set kerne sidder lidt off-center i hjulet, og giver en blanding mellem de to ovennævnte.

4.4 Longboard dele / KUGLELEJER

Kuglelejer bliver rated af ABEC - en forkortelse der står for "Annular Bearing Engineering Committee". Denne gruppe af ingeniører udviklede et ratingsystem som opdeler kuglelejer efter deres præcision. Med præcision forstås, hvor meget kuglernes diameter varierer, og disse værdier er helt ned til +-0,001mm. Høje værdier er forenlige lille variation og dermed god kvalitet og glat rullende hjul. Ikke alle virksomheder vælger at få deres produkter bedømt af ABEC. De fleste kuglelejer vil være fremstillet af stål. De ruller godt, er relativt billige og meget holdbare. Keramiske kugler i kuglelejer er nemmere at bearbejde end stål-kugler, og derfor et meget mere præcist materiale at forme. Keramiske kuglelejer bliver ikke varmet op ligesom stål lejer, og er ideelle til høj hastighed, langdistance, downhill ridning.
Swiss-made lejer er kendt for deres utrolige præcision. Mere præcision betyder færre fejl i konstruktion og mindre chance for unødig friktion!

Her vil vi forklare lidt om de termer der bliver brugt når man omtaler kuglelejer til longboarding. Se billdet for lettere at forstå termerne:
Kugler: Kuglelejer har en række kugler der ligger sikkert i kugleholderden (benævnt cage). Der er 7 kugler i kuglelejer til longboards.
Inner race: Dette er den lille ring i midten af kuglelejet der har direkte kontakt med truckens aksel.
Outer Race: Dette er den store yderste ring, der har kontakt med selve hjulet.
Casing: Kabinettet der holder kuglelejer på plads.
Shield: Kuglelejer løber bedst når de er helt rene og smurt. De fleste kuglelejer har derfor nogle afskærmende skiver som sidder på ydersiden af kuglelejerne og beskytter kuglerne mod snavs. Der findes 2 typer shields - dem af gummi kan fjernes med en lille nål, mens dem af metal ikke kan afmonteres. Når du vil rense dine kuglelejer skal du fjerne kuglelejets shields.
Afstandsstykker (spacers): Disse placeres mellem kuglelejerne inde i hjulet. De er vigtige så du kan stramme dine hjul uden at det skader kuglelejerne eller får dem til at løbe trægt. Jeg har tidligere skrevet et opslag om spacers til løbehjul, hvor jeg virkelig går i dybden med hvorfor disse er vigtige at have i den rigtige størrelse. Det glæder på helt samme måde til longboards - du kan læse artiklen her.

Her kan du købe kuglejer i ABEC-7 til ABEC-11. Vi i KiteDanmark bestræber os efter at have nogle rigtig godt rullende longboard, skateboards, løbehjul og pennyboards. Hvis du ikker er tilfreds med dit produkt, kan du kontakte os på tlf. eller mail


5. Med høje hastigheder følger riskoen for store skader!

Vi kan ikke gøre det tydeligt nok! Beskyt din krop og som minium køb hjelm når du skater. Du kan ikke klare dig uden dit hoved.
 

5.1 BESKYTTELSES UDSTYR

Vi bruger beskyttelses udstyr på to måder. Det udstyr som beskytter dig for kraftige og ofte uheldige slag, som er meget voldsomme men gudskelov sjældne. Den anden type udstyr er beregnet til at beskytte dig mod mindre knups, som du ved er uundgåelige.

Hjelmen er den vigtigste ting! Den skal sidde stramt på hoved og ikke bevæge sig når du rykker hoved fra side til side. Til downhill riding bruges en full-face hjelm. Det minder om en motorcykelhjelm og beskytter hele hoved og ansigtet.

Slide Handsker er en eksklusiv skate-ting som kun bruges af longboardere. De beskytter ikke håndledet, men dine hænder når du ved høje hastigheder sætter dem ned på underlaget for at stabilisere kørslen.

Pucks er de hårde plastik blokke som findes i håndfladen af dine slide handsker.

Pads er den samlede betegnelse for knæbeskyttere og albuebeskyttere.

Vi har et stort udvalg af beskyttelsesudstyr som du burde tjekke ud. Vi har mange hjelme, slidegloves, pads til knæ, albue og baller.