Naked Aloha Surfskate

Lagerstatus: På lager

1.199,00 kr
    Beskrivelse
    Detaljer
    Aloha betyder ikke blot "hej" på Hawaiiansk. Det er et ubestemmeligt udtryk for en følelse af glæde og livsenergi. Ordet er nærmest blevet kult inden for surfing, hvor man har taget det til sig og nærmest helliggjort det. Det kan ikke forventes at man forstår den fulde betydning, uden man selv har oplevet den.
    En køretur på Naked Aloha giver virkelig Hawaii stemningen med sol og sand mellem tæerne. Med avanceret teknologi er dette board det nærmeste du kommer surfing på land! Yderst responsiv styring lader dig flyde gennem de kraftige backside og bottom turns. Her kan du rigtig øve dine surf manøvrer uden at tænke på om du fejler, og hvordan du skal fange den næste bølge. Naked Aloha giver de fleste timer i bølgerne! Mild concave giver god føling med boardet mens wedged tail og Torsion trucks giver dig det optimale sving i alle situationer.

    Boardet kan bruges af den ambitiøse begynder og surferen der vil have sjov selvom vejret ikke tillader det.



    Deck Konstruktion:
    Naked Aloha har et klassisk surfboard shape. Decket er dog helt specielt fordi det har en wedge tail, hvor trucken er monteret på den skråtstillet del af decket. Dette giver en mere levende bagende som stabiliseres med en stor akselafstand, så boardet mest muligt imiterer det rigtig surfboard. Deckets konstruktion består af 7 lag canadisk ahorn som udgør en holdbar sandwich som er thermo lamineret. Konstruktionen gør boardet stift, hvormed det får en direkte styring og god responsivitet. Boardet har selvfølgelig wheel wells for at eliminere wheel bite når du laver kraftige bottom turns.

    Torsion Truck:
    Designet til surferen, passer den fjederbelastet drejemekanisme perfekt til skarpe sving. Den forreste truck drejer frit langt kraftige end en standard skateboard truck. Dette gør det muligt for boardet at holde farten ved pumping helt uden behov for pushing.

    Setup:
    Boardets setup er gennemtænkt og ikke ladt til tilfældighederne. Det fokuserer på at gøre boardet så levende som muligt med de bedste vende egenskaber. Longboardet er top mounted med Torsion 150mm (6") trucks foran og standard trucks hævet med 6mm riser pads bagpå. Torsion trucken gør forenden meget levende med en hurtig styring, mens den bagerste truck på riser pads, giver bagenden en meget direkte styring. Trucken har 95A bushings. Hårde og levende 70mm hjul gør boardet i stand til meget hurtige retningsskift. Grebet i vejen er relativt lille, for du lettere kan tvinge boardet rundt i svingene. ABEC-9 chrome kuglelejer hjælper til at gøre din kørsel mere ensartet og komfortabel.

    Yderligere information

    Længde:

    Længden af longboard decket har stor indflydelse på kørselsegenskaberne for longboardet, samt hvor stabilt du står. Længere longboards er som regel lettere at stå på end kortere longboards, da man herved får en bredere fodstilling. Generelt siger man at et longboard med en længde der går fra 0 - 70 cm bedst egner sig til cruising og som transportmiddel. Et længere longboard fra 70 cm - 95 cm kan anvendes til carving, freeride og til freestyle. Et endnu længere longboard, med en længde fra 95 cm - 107 cm kan bruges til både carving, crusing, freestyle, og downhil. De længste longboards, som går fra 107 cm og op bruges oftest til cruising, downhill og sliding.

    Bredde:

    Dit longboards bredde afhænger af din fodstørrelse. Man skal have plads på longboardet til ens fødder. Det vil sige at har du store fødder skal du have et breddere longboard. Hvis man gerne vil udøve tricks og manøvre på sit longboard, så er breddere longboards typisk bedre egnet.

    Akselafstand:

    Afstanden der er mellem de to trucks på longboardet kaldes akselafstanden. Akselafstanden på truksene har stor indflydelse på hvor skarpt du kan dreje på dit longboard. Med en kort akselafstand vil longboardet kunne dreje skarpere og med en længere akselafstand vil longboardet  ikke kunne dreje så skarpt. Derimod giver en længere akselafstand højere stabilitet. Hvis du skal bruge dit longboard til at cruise, carve eller kører downhill vil en bred akselafstand være optimal, hvorimod at en kort akselafstand vil være bedre til freestyle og bykørsel hvor du skal lave mange små aggresive sving og retningsskift.

    Deckmateriale:

    Materialet som decket laves af bestemmer hvor fleksibelt, holdbart og i hvor høj en kvalitet longboardets deck er i. Går man efter et fleksibelt longboard deck er bambus et meget fleksibelt materiale, dog ikke særligt holdbart. For et holdbart materiale vil et longboard deck lavet af Canadisk ahorntræ være bedre. Dog findes der en metode for at styrke holdbarheden eller forøge stivheden. Dette går ud på at der eksempelvis kan være lag af glasfiber eller carbon tilføjet til materialerne. Tykkelsen af disse lag giver et deck mere holdbarhed eller stivhed. Der kan laves mange forskellige kombinationer af materialerne for at få det absolut bedste longboard til det man skal bruge det til. De bedste materialer er Canadisk ahorn træ kombineret med enten carbon eller glasfiber. Af dårlige materialer findes der genbrugstræ også kaldt spåntræ da disse træplader ikke har noget flex. Endvidere af mindre gode materialer findes der Kinesisk ahorntræ som heller ikke har særlig meget flex og derfor ikke er af særlig høj kvalitet. Generelt når man snakker om træ går man også op i kvaliteten af træet hvilket er defineret efter hvor mange knaster og urenheder der er i træet. Ved første sortering af træet får man det gode rene træ uden knaster og uden svagheder. Ved første sortering af træet opnår man det bedste flex og performance af longboardet. 

    Konkav:

    Konkav er en indadvendt krumming på longboardet af deckets overflade. Det den hjælper med er at holde dine fødder fast på decket og dermed give et bedre greb.

    Flex:

    Flex er et udtryk der bliver brugt for stivheden af decket. For longboards der er stivere gælder det at styringen generelt bliver forbedret. Ligeledes øges kontrollen og stabiliteten også. Omvendt gælder det at flexy longboards får formindsket stabilitet, men også en bedre og mere behagelig køreoplevelse. Longboards med meget flex er bedst egnet til kørestilene carving, freeride og cruising. Omvendt er stive longboarddeck bedre til downhill og freestyle 

    Deck form:

    Der findes mange former for longboard deck. En af dem kaldes for Twintip. Et longboards som er Twintip har et symmetrisk designet, dvs begge ender er ens og dermed kører longboardet også lige godt begge veje. Derfor egner et Twintip longboard sig specielt godt til freeride, bykørsel og freestyle. Et anden deck design til longboards er Directional. Et directional longboard er specielt velegnet til downhill eller surfskate samt en minicruiser longboards. Man får højere performance ved en directional men man kan desuden ikke køre begge veje på et directional longboard.

    Vægt:

    Vægten af hele longboardet. For at du skal have mulighed for at køre og lave tricks og andre svære longboard manøvre som sliding og aggresiv kørsel med hurtige retningsskift, skarpe sving osv, bør dit longboard ikke blive for tungt. Ligeledes bør dit longboard heller ikke være for let, da lettere longboards ofte har en lavere holdbarhed og nemmere går i stykker.  

    Hjulets kant:

    Kanterne på hjulet spiller en rolle for dets egenskaber. Hjul der har runde kanter egner sig bedst til gadekørsel og ramper. Hjul med kantede kanter egner sig derimod bedre til longboards der skal anvendes som transportmiddel. Generelt anbefales det således at kører man freestyle, så skal man bruge hårde små hjul med runde kanter. Derimod ønsker man at bruge sit longboard til freeride eller cruising vil bløde store og kantede hjul være det bedste valg.

    Hjul diameter:

    Hjulstørrelsen afhænger meget af dit valg af kørestil og hvad du vil bruge dit longboard til. Med større hjul gælder det at komforten, hastigheden og grebbet forbedres. For mindre hjul er manøvre og tricks udførelsen forøget. For bredden på hjulene gælder det samme, desto bredere hjulene er, jo bedre bliver komforten, hastigheden og grebbet bedre. Det samme gælder så omvendt igen, at de smallere hjul er bedre til manøvre og tricks.

    Hjulhårdhed:

    Man får hårdheden af hjul ved brug af skalaen for durometer. Den skala går fra 0 - 100A. Her er nul det blødeste og hundrede det hårdeste der kan fås af hjul. For bløde hjul gælder det at komforten bliver forbedret, da hjulene vil kunne tage imod slag fra, eksempelvis små sten på vejene, langt bedre. De hårde hjul holder dog hastigheden markant bedre og giver også slip fra jorden lettere.

    Kuglelejer:

    Man inddeler kuglelejer i ABEC og giver dem et tal som en værdi. Jo højere en værdi, jo højere er kvaliteten af kuglelejer. Det vil sige at kuglelejer med ABEC-7 er bedre end kuglelejer af ABEC-5. Generelt er kuglelejer af høj kvalitet egnet til at holde og få fart på hurtigere. Bushings kommer også i forskellige kvalitets niveauer, men ligeledes vil nogle bushings typer være bedre egnet for forskellige kørestile.

    Truck:

    Der findes flere forskellige former og størrelser af trucks. De større af slagsen egner sig markant bedre til kørestilen cruising. Hvor de små typer trucks er egnet til manøvre, tricks og freestyle kørsel.

    Truck montering:

    Der er to metoder hvorpå man kan montere trucks på. Den ene kaldes for topmounted, hvilket vil sige at trucken er blevet monteret på undersiden af longboardet. Dette er smart i den forstand at man undgår at have trucken i vejen for ens fødder på longboardet, når man skater. Dog er stabiliteten formindsket en smule. Denne type for trucks bruges oftest af dem der vil køre freestyle eller cruise. Den anden metode hedder drop through og monteres således at trucken går igennem longboardet. Dette forøger stabiliteten på grund af det lavere tyngdepunkt. Dog mener nogen at trucken kommer i vejen for ens fødder på longboardet. Denne type for trucks kan anvendes til alle kørestile.

    Grip tape:

    Grip tape kan fås i mange forskellige grovheder og slags. Jo grovere grip tape, desto fastere står man på longboardet. Dog med de grovere typer af grip tape går man på kompromis for levetiden af ens sko, da de bliver slidt ned af grip tapen over tid. Som nævnt findes der forskellige slags. En af dem kaldes for clear sand griptape som er et lag gennemsigtig epoxymaling hvori der bliver lagt sandkorn som så bliver lige så rug som sandpapir. Denne type grip på longboards anvendes ofte hvis man gerne vil kunne se træet igennem griptapen.  Derudover findes der også en mere amindelige griptape som er en slags grov sandparpir blot med klistre på bagsiden så man kan sætte det fast på sit longboard. Det er nødvendigt med griptape på sit longboard for at man kan stå ordentligt fast. 
    Yderligere information
    Længde 73,5 cm (29")
    Bredde 22 cm (8.5")
    Akselafstand 57,5 cm (22.6")
    Deck materiale Ahorn
    Konkav Lille
    Flex Stiv
    Deck specifikationer Directional, Wheel wells
    Vægt 2800 g
    Hjul diameter 70 mm
    Hjulets kant Rounded edge
    Hjul hårdhed 85 A
    Kuglelejer ABEC-9
    Truck 150 mm (6") Torsion
    Truck type Topmounted
    Griptape Medium
    Bedømmelser
    Størrelsesguide

    Størrelsesguide til longboarding

    Et valg af longboard kan sagtens se svært ud, og være en jungle at finde rundt i. Vi har samlet de vigtigste punkter du skal være opmærksom på, når du er på udkig efter et longboard. Der findes mange forskellige størrelser, shapes, forskellige typer hjul osv.

    Inden du køber et longboard, skal du beslutte dig for hvad du gerne vil bruge det til. Der findes longboards perfekte til transport, og longboards designet specielt til at køre med høj fart ned ad stejle stigninger, og longboards som er formet efter et surfboard, så du opnår en fed surf-feeling.

    Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis du er i tvivl om hvilket longboard du skal vælge.

    Longboard design

    different shapes of longboards

    Det rigtige longboard design vil gøre dine longboard oplevelser meget bedre. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige longboard shape, som vil passe til din stil. Et Cruiser longboard er typisk formet ligesom et surfboard, og fungerer også på samme måde. Med dette slags longboard kan du få en fed surf-feeling. Der findes også et cruiser longboard i et lille format, som man kalder for Mini Cruiser. Dette board er et lille sjovt og praktisk longboard, som du nemt kan have under armen, når du f.eks. tager med toget eller bussen. Et longboard som er lavet til Downhill er noget stivere end de andre former, da det er lavet til at du kommer med høj fart ned ad stejle stigninger. Et downhill longboard er også perfekt til at lave slides pga. de stive materialer og shapen på decket. Et Freeride board er en god blanding af det hele, og er et ideelt board til begynderen. Disse typer longboards er som regel nemmere at lære at stå på end andre. Vi anbefaler, at du starter med et freeride longboard, så du får en forståelse af sporten. Derefter kan du begynde at specialisere dig i én type indenfor longboarding. Der findes også en helt speciel type longboard, nemlig et Surfskate. Dette longboard er monteret med nogle specielle trucks, som drejer helt vildt hurtigt og giver dig mulighed for at accelerere uden at røre asfalten med fødderne.

    Trucks montering

    trucks mounting of longboards

    Der findes to standardtyper af trucks monteringer indenfor longboarding. Der er topmounted og drop through. 

    På et topmounted longboard bliver longboardet hævet fra asfalten, og det er derfor mere livligt. Dette er fedt til dem, som vil have et surf-agtigt longboard, så de kan ride byens bølger igennem gaderne. Disse topmounted longboards er mere livlige at stå på, og er derfor ikke ideelt til begynderen som bare skal have noget nemt. Et topmounted longboard bruges til både lav fart med surf-feeling og downhill riding, og selv de bedste vælger også at bruge topmountede longboards. 

    Et drop through longboard er meget mere alsidigt, og nemt at komme i gang med. Er du typen, der vil lege med dit longboard en gang i mellem, eller bruge det som transport, så er et longboard med drop through montering et godt valg for dig. De fleste folk som kører på longboards, vil ligeledes bedst være stillet med drop through longboard. Grunden til dette er den bedre og overordnede stabilitet man vil opleve ved longboardet. Trucks monteret på drop through måden har et lavere tyngdepunkt og longboardet bliver derved lettere at holde balancen på.

    Når du kører på longboard er det vigtigt, at du har sikkerheden i top. Derfor råder vi dig til, at både køre med hjelm, knæ-, albue- og håndledsbeskyttere. Du kan se vores store udvalg af beskyttelsesudstyr til longboarding her.

    all longboards